ایتنا- زمانی نه چندان دور، هنگام تولد صنعت بلوری، سر و صدای زیادی به پا شد. در مدح و ستایش این فناوری. اما اکنون شاهد مرگ این فناوری هستیم.
با توجه به استقبال گسترده از فناوری بلوری در بلک فرایدی توسط مردم، میتوان گفت علاقمندی بیشتر مردم به این فناوری با کاهش قیمت محصولات مرتبط خبر نوید بخشی برای دنیای آی.تی به شمار میرود.
به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، اجرا کنندههای ۴۰ دلاری بلوری و دیسکهای ۳ و ۴ دلاری با این فرمت در روی بلک فرایدی، نشان میدهد سازندگان ضمن توسعه این فرمت و استاندارد به محبوبتر شدن این فرمت فکر میکنند.
با توجه به این اوصاف آیا میتوان گفت بزودی فناوری بلوری سرنوشت دی.وی.دی دیسکهای چند سال قبل را پیدا کنند و صنایع مرتبط با آن بزودی قیمتها را به سطح دی.وی.دی کاهش داده تا فروش بیشتری عایدشان گردد؟
فروشگاههای عرضه دیسک در کالیفرنیا از این هم فراتر رفته و برخی فیلمهای با کیفیت بلوری را به قیمت ۱.۹ دلار عرضه کردهاند.
وال مارت نیز اجرا کننده و پلیر بلوری را به قیمت ۴۰ دلار عرضه کرده که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
اما نکتهای که ممکن است جلوی توسعه بلوری بایستد، همانا فناوری استیریمینگ است که باعث شده تا برخی از کارشناسان با اغراق از مرگ بلوری (اعدام صنعت بلوری با استیریمینگ و ...)صحبت کنند.
فناوری استیریمینگ روی اینترنت با پهنای باند وسیع، باعث شده سرعت پخش مولتی مدیا و فیلم با کیفیت بالا امکان پذیر شده و کاربران به جای خرید فیلمهای با کیفیت بلوری؛ آنها را روی اینترنت پرسرعت ببینند.
برخی کارشناسان مخالف نظر بالا اظهار نظر کرده و میگویند بازار رسانه و مولتی مدیا آنقدر گستردگی دارد که میتوان با افزایش حجم بلوری همچنان به این بازار امیدوار بود.
از سوی دیگر اختلاف فعلی ۱۰ دلاری بین دیسکهای دی.وی.دی و بلوری که در بازار معمولی بفروش میرسد، نشان میدهد که مردم همچنان به دی.وی.دی بهعنوان انتخاب اول مینگرند و تنها برخی فیلمها مانند آواتار، اونجرز و اسپایدرمن هستند که مردم برای خرید فرمت بلوری آنها پول میدهند.
در اینجا نقش محوری هالیوود نیز مشخص میگردد. اگر هالیوود قصد فروش فیزیکی فیلمهای خود را دارد، باید در مورد توسعه صنعت بلوری تصمیم حیاتی بگیرد.
هزینه غرق شده فیلم را در نظر گیرد. اگر هالیوود روی سود کوتاه مدت خود فکر کند، قطعا بلوری و توسعه فیزیکی این فرمت دیسک را میکشد.
درگیری پیدا و پنهانی خودنمایی کرده است که همانا در یک طرف کمپانیهایی مانند هالیوود هستند که دیسک میفروشند و طرف دیگر نیز کمپانیهای عرضه کننده پهنای باند هستند که با عرضه ارزانتر اینترنت پرسرعت موجبات کند شدن فروش بلوری را فراهم کردهاند.
از سوی دیگر ورود سهبعدیها به عرصه فیلم و قرار دادن آنها داخل بلوری ممکن است در کوتاه مدت به نفع این صنعت باشد، اما در درازمدت باید چاره دیگری برای زنده ماندن بلوری کرد.